Vandring längs spåret från Brunnshög till ESS

Nu sträcker sig spåret genom nästan hela Brunnshög och de gula armeringskorgarna ligger beredda för att rälen ska monteras och betongbalkarna ska gjutas.

Armeringskorgarna är på plats i Brunnshög.

Anders Kjellson, byggledare för Lunds kommun.

Anders Kjellson är byggledare för Lunds kommun. Han tar oss med på en vandring från centrala Brunnshög där spåret just nu slutar, upp längs Odarslovsvägen till spårvägens blivande ändhållplats strax innan bygget av ESS.

- I södra Brunnshög har vi redan monterat spår och här kommer vi att gjuta färdigt balkarna till spåret före jul. Sedan fortsätter vi genom centrala Brunnshög upp mot MAX IV med spårmontage och förberedelse för gjutning, säger Anders Kjellson.

Innan man monterar spåret måste arbetet med ledningar under spåret vara klart. Över ledningarna - som skyddas i plaströr - görs en plan terrass och ovanpå anläggs en så kallad överbyggnad av grus i olika storlekar. Man börjar från botten och bygger sig uppåt helt enkelt.

I centrala Brunnshög är överbyggnaden klar och spåret sträcker sig längre för varje dag. I gruset är rosa streck sprayade. De markerar var betongbalkarna ska gjutas. Allt görs mycket noggrant, endast tre millimeters felmarginal har det blivit på något ställe, berättar Anders Kjellson.

Står du i centrala Brunnshög och tittar ner mot Ideon och Mobile Heights ser du att det här är ganska backigt. Det är en flack sluttning, men uppförsbacke blir det i alla fall för spåret ut mot ESS. Just nu finns här inget mer än den öde spårsträckningen i grus. Om några år kommer en av spårvägens hållplatser att ligga ungefär här, omgiven av bebyggelse.

Utsikt från Brunnshög. I spårsträckningen pågår arbete med avvattning.

Mitt i spåret syns på flera ställen svarta kabelbrunnar. De används för att installera och underhålla kablar. Under spåret läggs vibrationsmattor förbi MAX IV och ESS för att skydda känsliga verksamheter mot vibrationer. I marken ligger också geonät och vita fiberdukar som ger ökad bärighet.

Anläggningarbetare dikar ut för att leda vatten bort från spåret.

Vid den blivande spårvägshållplatsen MAX IV är ledningarna precis omlagda och en så kallad padda plattar till marken. Det är lerigt och blött efter den regniga hösten. En bit bort från spåret håller anläggningsarbetare på att dika ut för att leda vatten bort från spåret. Längs hela spårsträckningen dräneras regnvatten. Gräset som planteras i spåret längs stora delar av sträckningen hjälper också till att ta hand om vatten på ett naturligt sätt.

Vid det blivande Science Village är terrasseringen gjord – marken är plan – men här finns ännu ingen grusöverbyggnad och arbetet med vattenledningar pågår för fullt.

När leran är fylld av vatten är den tyngre än vanligt.

- Ibland behöver leran grävas ur först innan spårsträckningen kan fyllas med grus till en stabil överbyggnad. Efter allt regn är leran full av vatten och tyngre än vanligt. En lastbil kan ta cirka 33-34 ton, vissa bilar har inbyggda vågar. Precis innan ändhållplatsen vid Science Village-ESS, ska spåret korsa Odarlövsvägen. Ledningar läggas ner och målet är att det ska bli färdigt före påsk, säger Anders Kjellson.

Foto: Kristina Strand Larsson.


Faktaansvarig: Tekniska förvaltningen.  
Ändrad: 2017-12-06